Wat is Schotland toch groot... - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Jaap Verhorst - WaarBenJij.nu Wat is Schotland toch groot... - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Jaap Verhorst - WaarBenJij.nu

Wat is Schotland toch groot...

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap

01 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Gisteren en vandaag zijn Hans ennik door de Highlands gefietst. Gisteren hebben we tot 20 uur 's avonds door gefietst omdat we geen slaap gelegen heid konden vinden. Uiteindelijk hebben we 150 km gefietst. Ik had het helemaal gehad. Na wat eten in een eindelijk gevonden hotel en een heerlijke douche zijn we als een blok in slaap gevallen ( na tien uur fietsen in een bergachtige omgeving heb je daar echt behoefte aan) Vandaag begonnen we met een beklimming van 20% gelijk na het hotel. In een half uur waten we nog geen 3 km verder. We dachten op deze manier Inverness nooit te halen. Maar daarna ging het iets beter, maar nog 2 maal moesten we een pas over die rond de 600 meter hoog lag. Telkens zag je dan de lange stijgingsweg. Iets wat heel ontmoedigend werkt. Om de honderd meter moesten we uitpuffen en op krachten komen. Als je dan stil stond moest je ook de rem ingedrukt houden anders zou je fiets naar beneden terug gaan.
Vanmorgen was het overigens berekoud op de fiets door de sterke wind op de passen. Maar uiteindelijk in een hotel in Inverness aangekomen - lekker lokaal bier gedronken en heeeeerlijk gegeten nu liggen we op bed nog een beetje te internetten. We hebben nog ongeveer 260 km te doen naar John o' Groats. Het lijkt er niet echt makkelijk op te worden... Nog even door bijten..
Gegroet maar weer!

• 01 Juni 2015 - 23:45

Frits:

Hay mannen, Zo, Jullie hebben aardig de gang er aardig in – (eer) gister was ’t nog 490; nu zal dat [490 – (150 + (90) => ca 250 zijn. ‘k weet niet hoe ver jullie op dit moment zijn, maar zeker boven Inverness. En: het monster nog op de hielen gehad..… Als je de tijd hebt, moeten jullie na Inverness recht omhoog fietsen. naar Loch Shin => langs Cresk Inn => Allnaharra en dan recht omhoog naar Bettyhill. Deze rit ga je door een natuurpark met veel schapen; oppassen: want die beesten geven geen voorrang - dat nemen ze - zelfs als je ze tot een meter nadert..... Van Bettyhill ga je oostwaarts via Thurso naar John O’Groats. Dit is een fantastische route langs de ruige, woeste kust. In Bettyhill heb je ’n camping – heb ik destijds gestaan. Erg mooi! (toilet / douche met korreltje zout nemen….). Het regende daar ’s nachts – maar door de tent ’s ochtend even in de wind te laten wapperen, was hij snel droog. Bij Dunnet en Brough kun – nee MOET - je even naar Dunnet Head: het meeste noordelijke puntje v/h vaste land van Great Brittain. Van daar is het nog effe trappen naar John O’Groats.
    En: Heb je nog wat rek in je dagen. steek even over naar de Orkney Islands – Echt gaaf. (per bootje vanuit John O’Groats) Je kunt vanaf Kirkwall terug per boot n. Aberdeen – vandaar vlieg je terug n. Schiphol (deze route heb ik genomen).
    Oh ja nog ’n tip – bij slecht weer nog geen plekkie vinden: huur voor ’n nacht ’n mobile home – zonder beddengoed (die heb je bij je). Kostte 2 jaar geleden 25 euro – koken / eten moet dan wel zelf organiseren..
    Heel veel plezier en succes the last miles…
    Yes you can fix it!! Frits

Toch al wel een van whiskey stokerijen bezocht?

• 02 Juni 2015 - 08:28

Jaap:

Hoi Frits,
    We zitten nu in Inverness. Ondanks de 150 en gisteren de 105 km afgelegde km, is het nog 260 km naar Jog. Het lijkt of John O' Groats verder weg gaat liggen. We zijn overigens na Edinburgh ri Perth gefietst. Vandaaruit met grote boog oostwaarts naar Inverness.Wat vervoer terug betreft, gaan we dat nog ter plaatse bekijken wat mogelijk is.
    Groet Hans en Jaap

• 02 Juni 2015 - 12:08

Lisa:

Haalloo mannen!

Wat een verhaal. Kan me voorstellen dat als je steeds die stijgingen hebt niet echt zin hebt om verder te gaan. Maar jullie doen het wel weer, ongelooflijk knap, veel respect voor jullie mannen!
    Zet hem nog even op, jullie kunnen het! Toppers!

Liefs,
    Lisa

• 02 Juni 2015 - 14:51

Leo:

Jaap en Hans, de laatste loodjes moet je maar denken, en daarna de eeuwige roem! Succes hoor de laatste miles, dan lijkt het ook korter. Groet Leo.

• 02 Juni 2015 - 16:57

Pieter:

Hallo Hans en Jaap,

Vandaag pas jullie reisverslagen gevonden, heb ze terug uit gelezen, best spannend begin en het wordt weer spannend begrijp ik. Dapper hoor om zo over de bergen te fietsen dat kost heel wat energie.
    Wij hebben hier nu Schots weer. (Vandaar dat ik achter de computer was gekropen.) Maar misschien is het daar al beter, nu neem er na een lange tocht nog maar een uit het vat. Groet Marrianne en Pieter en aansluitend bij Leo: inderdaad eeuwige roem als het volbracht is!

• 02 Juni 2015 - 19:47

Ina:

Hoi bikkels,
    Wat lees ik nu in de mail van Leo ? Hebben jullie toch e-Bikes aangeschaft? Das niet handig hoor weinig oplaadpunten in de Schotse hooglanden

• 02 Juni 2015 - 19:57

Frits:

Wat is dit? Stilletjes op de E-bike verder voor de laatste miles? Hebben jullie zonnecollectoren om je accu bij te laden? 'k meen me te herinneren dat er in John O'Groats slechts één paal staat.... Helaas geen oplaad paal, maar 'n praatpaal! Jullie moeten dus heel slim en slinks (in 't Schots) kunnen babbelen, om de AA (Engelse ANWB) te kunnen bewegen om van uit Edinburgh naar JOG te "lokken"....
    I wish you succes........